În cei zece ani de la înființare Corul Regal a fost în atenția publicului printr-o activitate densă. De-a lungul timpului ansamblul a explorat mai multe zone ale muzicii corale, arătând profesionalism, reușind astfel să-și demonstreze versatilitatea.
La început corul a fost îndrumat de Răzvan Rădos (dirijor fondator), care a sprijinit tinerii muzicieni prin munca intensă pe care a depus-o. A urmat o perioadă de timp în care ansamblul s-a aflat sub bagheta altor dirijori, ce au contribuit la dezvoltarea lui, iar de câteva luni Răzvan Rădos s-a întors, pentru a fi din nou alături de el și a-l ajuta în continuare să crească armonios, adăugând noile competențe și experiențe pe care le-a dobândit în ultimii ani.
Sarah Rizescu: Având în vedere că tu ai pus bazele acestui proiect, cum l-ai gândit inițial și care au fost primele rezultate în cadrul acestuia?
Răzvan Rădos: În timpul anilor de studii, am pus bazele Corului Regal alături de câțiva colegi deosebit de talentați și de pasionați. Eram cu toții studenți sau masteranzi ai Universității Naționale de Muzică din București și, pentru mulți dintre noi, muzica corală reprezenta – și încă reprezintă – comoara căutărilor și a năzuințelor tinereții. Avântul ne-a fost încurajat de câteva concerte deosebit de apreciate, dintre care amintesc redeschiderea Salonului de Muzică de la Castelul Peleș (februarie, 2013) sau Concertul Tradițional de Crăciun, un eveniment care adună an de an în catedrala Sf. Iosif din București câteva mii de spectatori.
S.R.: De asemenea, te-ai axat și pe alte proiecte, iar aici mă refer la activitatea cu grupul vocal „Canticum” sau la cea desfășurată alături de Corul de Copii Radio. Aș dori să-mi spui cum au contribuit ele la experiența ta profesională și care este perspectiva ta asupra progresului din acești ani.
R.R.: Cred că practica prelungită este parte din procesul nesfârșit și neobosit de specializare pe care fiecare muzician îl datorează artei. Am privit mereu cu deosebit entuziasm fiecare posibilitate de a lucra cu diferite ansambluri corale din București sau din alte orașe. Fiecare cor presupune noi abordări și tehnici de lucru, astfel încât interpretările să ajungă mereu la incandescența pe care o cere scena, iar rezultatul să poată fi într-un fel mereu același: muzică, sensibilitate, frumusețe și bucurie. Cred că scena este sanctuarul care ne provoacă să aducem – prin creațiile marilor maeștri – de fiecare dată câte puțin din toate acestea în fața publicului și din fericire, oamenii cu care lucrez gândesc la fel în această privință.
Grupul „Canticum” este un ansamblu cameral care abordează repertorii îndrăznețe și puneri în scenă neobișnuite prin care încearcă să prezinte publicului tânăr frumusețea muzicii corale. Așadar o aventură muzicală mereu surprinzătoare și uneori înclinată spre risc.
Corul de Copii Radio este un veritabil brand artistic și un mediu educațional de top, cu o istorie extraordinară de aproape opt decenii, iar produsul său artistic a fost de nenumărate ori o carte de vizită pentru România în cadrul unor manifestări muzicale de prestigiu, găzduite pe alte continente. Munca la Corul de Copii Radio a însemnat pentru mine un permanent efort de adaptare și de îmbogățire în plan repertorial și comunicațional pentru că nivelul deosebit al ansamblului necesită abordări foarte creative și o cultură de grup cu totul specială.
S.R.: Se știe că te-ai implicat și în activități educaționale, iar aici țin să menționez despre inițiativa ta de a înființa „Școala de cor”, care este un atelier de muzică dedicat copiilor până în 13 ani. Crezi că într-un viitor se pot alătura și adulții doritori de a cânta într-un ansamblu?
R.R.: Școala de Cor este un proiect educațional dedicat exclusiv copiilor cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, iar scopul lui este acela de a evidenția beneficiile extraordinare ale practicării muzicii la vârste fragede și ale cântului în grup. Am structurat acest curs alături de colega mea Magdalena Faur (pianistul corepetitor al Corului de Copii Radio), beneficiind și de îndrumarea și de impresionanta experiență a dirijorului Voicu Popescu, mentorul nostru. Ne-am bucurat să primim peste 90 de mici cursanți, iar progresele lor vor putea fi apreciate de public, în luna decembrie, pe scena Sălii Radio și în alte concerte pe care le vor susține pe scenele din capitală. La Asociația „Canticum” avem pe masa de lucru un program asemănător Școlii de Cor, dedicat adulților, ca o modalitate de relaxare după job, prin socializare de calitate și muzică vocal-instrumentală. Vom reveni cu detalii.
S.R.: Revenind la Corul Regal; după zece ani te-ai întors la pupitrul său cu noi viziuni și cu dorința de a susține ansamblul în promovarea culturii muzicale românești. Cum te-ai gândit să reflecți aceste idealuri în activitatea corului?
R.R.: Am regăsit Corul Regal în plin proces de maturizare artistică. Toți membrii acestuia sunt absolvenți de studii superioare muzicale sau cursanți ai conservatoarelor din țară, iar acest aspect ajută formația să se apropie cu pași repezi și siguri de calitate și de excelență. De altfel, elanul tineresc cu care mă identificam întru totul acum zece ani este încă prezent și cred că reprezintă motorul central al corului. Tinerii au nevoie de mentorat de calitate și se regăsesc în activitatea muzicală a formației, dar și în atmosfera clădită pe valori etice perene. Mentoratul artistic pe care încerc să îl ofer se completează firesc prin efortul managerial al unei echipe de succes condusă cu mult profesionalism de către colegul nostru Răzvan Apetrei, managerul Corului Regal.
S.R.: Anul acesta s-au sărbătorit zece ani de la înființare, sărbătoare pe care tinerii muzicieni au celebrat-o printr-un concert susținut la Ateneul Român în luna iulie. Cum au fost pregătirile pentru concert și cum ai descrie această aniversare?
R.R.: Pregătirile evenimentului prin care am aniversat, la Ateneul Român, zece ani de la înființarea corului au fost un bun prilej pentru ca echipa să se redescopere și să își exploreze motoarele interioare mai puțin cunoscute. Spun asta pentru că la începutul acestui an, formula de concert a primit aproximativ zece membri noi care au parcurs etapele firești de integrare socială și s-au dezvoltat din punct de vedere vocal și muzical. Nu consider că toate momentele concertului au atins un nivel muzical excepțional, însă mă bucur enorm pentru felul în care fiecare tânăr membru al corului descoperă muzica, se descoperă pe sine ca parte a unei echipe de succes și oferă momente frumoase publicului. Am încercat să punem accentul pe importanța unei abordări profund etice și să prioritizăm muzica înaintea oricăror interese de brand sau economice; colegii din cor au arătat că știu să se orienteze spre esențe într-o lume plină de diversitate și uneori de distrageri. Consider acest lucru foarte încurajator.
S.R.: Și dacă tot am ajuns la acest subiect, ca dirijor fondator, tu știi cum au fost începuturile corului și cum a fost pusă în mișcare toată activitatea sa. Acum că te-ai întors ai putut să observi schimbările prin care a trecut ansamblul. Ce i-ai ura Corului Regal de ziua sa?
R.R.: Urarea pe care aș dori să o fac ansamblului este: să se îndrepte cu toată puterea spre calitate și spre decodificarea și interpretarea marilor capodopere ale genului. Acest lucru îi va asigura mereu succesul văzut ca legătură profundă cu ascultătorii, iar fără această dimensiune, succesul resimțit va fi doar o himeră sau un joc al egoului.
S.R.: Pentru ultima întrebare aș dori să ne extindem orizonturile și să aducem în discuție publicul larg. Ce influență și impact are muzica corală asupra vieții cotidiene din sfera românească contemporană și cum reușește Corul Regal să se implice în această misiune?
R.R.: Se știe că în ultimii 32 de ani arta corală a devenit un gen de nișă, în parte din pricina suprasaturației de dinaintea anilor 90′ și în parte – cred eu – din cauza unui management ineficient în relația cu marele public. Acum câțiva ani, când mă întâlneam cu diferite ansambluri din țară, mi se spunea mereu cu tristețe că tinerii nu mai vor să cânte în cor. Cred că în prezent lucrurile s-au schimbat în bine: putem admira formații corale de tineret formidabile în marile centre culturale precum Suceava, Timișoara, Iași, Cluj, București. Mă bucur foarte mult să văd cum Corul Regal susține această revenire a genului și cum modelul tinerilor noștri colegi inspiră în mod eficient alți tineri. La rândul ei, activitatea corală este păstrătoare a unor mari valori pe care le oferă în special tânărului corist aflat în căutarea devenirii sale întru ființă. Proiectăm viitorul muzical al Corului Regal privind cu pietate către tradiția corală vastă și atât de frumoasă și invitând cu prietenie tinerii compozitori să dedice cu generozitate pagini din creația lor și muzicii corale. Putem oferi cele mai bune „explicații” pe scenă, așa că vom reveni în curând cu invitații la concerte. Numai bine!
Interviu de Sarah Rizescu pentru Revista Actualitatea Muzicală a UCMR – noiembrie 2022